Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

DEBATA O BEZPIECZEŃSTWIE

Data publikacji 26.10.2012

Komendant Powiatowy Policji nadkomisarz Marek Ujazda zaprasza serdecznie wszystkich obywateli na debatę o bezpieczeństwie. Spotkanie odbędzie się w najbliższy poniedziałek tj. 29 października o godzinie 16.00 w Nowodworskim Ośrodku Kultury przy ul. Paderewskiego 1A. Gośćmi specjalnymi będą: Wojewoda Mazowiecki Pan Jacek Kozłowski oraz Komendant Stołeczny Policji nadinspektor Mirosław Schossler. PRZYJDŹ – ZAPYTAJ – WYRAŹ SWOJĄ OPINIĘ!

Rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachować „Razem bezpieczniej” ma na celu ograniczyć skalę zjawisk i zachowań, które budzą powszechny sprzeciw i poczucie zagrożenia. Jest on zgodny z przyjętym przez Radę Ministrów dokumentem „Strategia Rozwoju Kraju 2007-2015”, którego jednym z priorytetów jest „Budowa zintegrowanej wspólnoty społecznej i jej bezpieczeństwa”. W dokumencie tym wskazuje się, że „przy współpracy z lokalnymi społecznościami należy dążyć do tworzenia efektywnych lokalnych systemów bezpieczeństwa oraz wspierać działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa lokalnego, w szczególności mając na celu ograniczenie najbardziej dokuczliwej dla obywateli przestępczości pospolitej”. To ważny obszar wspólnych działań administracji państwowej i samorządowej, który doskonale wpisuje się w istotę community policing.

Istota Community policing

Strategia community policing koresponduje z zasadami skutecznego działania Policji, jakie sformułował w 1829 r. szef policji w Londynie Robert Peel. Generalnie położył on nacisk na działania kreatywne, współpracę Policji i społeczeństwa i zaufanie ludzi do policji, także na skuteczność mierzoną zmniejszeniem liczby przestępstw, a nie liczbą podjętych działań. Stwierdził on, że: „We wszystkich podejmowanych przez siebie działaniach policjanci zawsze winni przestrzegać zasady, że Policja to społeczeństwo, a społeczeństwo to policja. Stróże prawa tworzą przy tym specyficzna grupę obywateli, zawodowo dbających o przestrzeganie zasad, których poszanowanie w imię dobra wspólnego jest zadaniem każdego z nas". Jest to polityka, która poprzez proaktywne wykorzystanie środków społecznych prowadzi do zmiany warunków stanowiących podłoże działań przestępczych, nastawiona jest na:

-osiągnięcie skutecznej kontroli przestępczości,

-zmniejszenie poczucia zagrożenia przestępczością,

-poprawę jakości życia,

-usprawnienie pracy i poprawę wizerunku (podniesienie autorytetu) policji.

Na strategię tę składają się następujące elementy:

-Community partnership: chodzi o partnerską współpracę policji z mieszkańcami, przedstawicielami miejscowych kościołów, szkół, stowarzyszeń, placówek zdrowia, biznesu itp., poprzez długotrwałą zarazem efektywną współpracę;

-Problem solving: wspólne (w porozumieniu z innymi podmiotami) rozwiązywanie problemów społecznych (patologie społeczne, przestępczość, bezrobocie).

Konstytutywną cechą community policing są niewątpliwie konsultacje, systematyczne badanie potrzeb mieszkańców i ich oczekiwań w stosunku do Policji. Mogą to być badania ilościowe, ankietowe, mogą też być jakościowe lub quasi-jakościowe – wywiady, rozmowy, także za pośrednictwem Internetu lub bezpośrednie spotkania. W tym celu najskuteczniejsza jest adaptacja lokalnych jednostek Policji dla potrzeb lokalnej społeczności oraz zaangażowanie osób (liderów opinii) i instytucji pozapolicyjnych w rozwiązywanie lokalnych problemów związanych z bezpieczeństwem, które stanie się końcowym, w sensie logicznym, etapem podjętych działań, skierowanych na grupy społeczne najbardziej podatne na działania przestępców np.: nieletnich, osoby starsze, niepełnosprawnych.

Policja to umundurowana, uzbrojona formacja służąca społeczeństwu. Jest to bardzo prosta definicja. Określenie „służąca społeczeństwu" precyzuje charakter zadań stawianych przed Policją, wskazuje główny cel przyświecający wszelkim jej działaniom. Owym głównym nadrzędnym celem jest bezpieczeństwo obywateli, którego miarą ma być rzeczywiste poczucie bezpieczeństwa każdego z nich. Działania podejmowane przez Policję mają służyć społeczeństwu, dlatego też nie mogą być realizowane w izolacji od obywateli, muszą być społecznie akceptowane. Jedną z form tych działań jest stałe poszukiwanie i wdrażanie skutecznych programów prewencyjnych oraz dostosowywanie działań policji do występujących zagrożeń i oczekiwań społecznych. Podstawą opracowywanych strategii zapobiegania przestępczości są analizy policyjne poszerzone o dane społeczne, socjologiczne, materialne i inne dotyczące osób i grup zagrożonych. Wychodząc z założenia, że na ograniczenie przestępczości mają wpływ nie tylko działania policyjne, należy stwierdzić, że niezbędne jest włączenie się w przedsięwzięcia profilaktyczne wszystkich instytucji, od których zależy poziom bezpieczeństwa społecznego.

Funkcjonariusze Policji (a także innych podobnych służb) powinni być członkami społeczności, w których pracują. Budowanie wzajemnego zaufania i wiary w praworządność dokonuje się poprzez nawiązywanie bezpośrednich kontaktów z ludźmi - policjanci powinni być otwarci na problemy obywateli okazując cierpliwość, zrozumienie i chęć pomocy, nawet w przypadku, kiedy powierzone problemy nie mają bezpośredniego związku z naruszeniem prawa. W założeniach policjant ma być bardziej kimś w rodzaju "przyjaciela" niż urzędnika państwowego i przedstawiciela władzy. Można wtedy liczyć na aktywny udział członków społeczności w działaniach mających na celu zwalczanie przestępstw. Poczucie bezpieczeństwa mieszkańców można kształtować na wiele sposobów. Realizując zadania związane z tematyką zapewnienia bezpieczeństwa, bardzo często główne kierunki działań skupiane są na inicjatywach mających na celu np. zwiększanie ilości środków finansowych przeznaczanych na podnoszenie poczucia bezpieczeństwa, konstruowanie coraz to wymyślniejszych urządzeń technicznych służących temu celowi czy angażowanie w kolejne przedsięwzięcia następnych instytucji czy urzędów. Zapomina się tym czasem, że to właśnie kształtowanie, czyli odpowiednio przemyślane projektowanie, modelowanie, wykonywanie i zagospodarowywanie otaczającej nas przestrzeni może stad się narzędziem, dzięki któremu uzyskamy bezpośredni wpływ na to, jak będzie nam się żyło w otaczającym nas świecie, a przede wszystkim, czy będzie nam się żyło bezpieczniej.

Ustawa o Policji precyzuje podstawowe zadania w zakresie bezpieczeństwa. Należy do nich inicjowanie i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zapobieganie wszelkim zjawiskom kryminogennym. Ponadto współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi, organizacjami społecznymi oraz społecznością lokalną. Często zapomina się, że w modelu ochrony porządku i bezpieczeństwa jest miejsce dla wszystkich podmiotów i ich działanie powinno być spójne. Przestępczość jest zjawiskiem cywilizacyjnym, a Policja w walce z nią nie może być osamotniona. Te działania muszą być wsparte i uzupełnione działaniami społeczności lokalnych i samorządów.

Jedną z form takiego działania jest przeprowadzanie debat społecznych mających na celu zdiagnozowanie realnych oczekiwań społecznych wobec instytucji działających na rzecz bezpieczeństwa oraz wspólne rozwiązywanie problemów uciążliwych dla społeczeństwa. Udział w tego typu spotkaniach inicjowanych w ramach programu „Razem bezpieczniej”, wspólnie z zaangażowanymi w przedsięwzięcie podmiotami, w szczególności samorządami oraz społecznością lokalną będzie niewątpliwie kontynuacją zintegrowanych działań na rzecz bezpieczeństwa.

Wychodząc naprzeciw w/w założeniom, w najbliższy poniedziałek tj. 29 października o godzinie 16.00 w Nowodworskim Ośrodku Kultury przy ul. Paderewskiego 1A, odbędzie się taka debata. Gośćmi specjalnymi będą: Wojewoda Mazowiecki Pan Jacek Kozłowski oraz Komendant Stołeczny Policji nadinspektor Mirosław Schossler.

Komendant Powiatowy Policji w Nowym Dworze Mazowieckim nadkomisarz Marek Ujazda zaprasza wszystkich zainteresowanych bezpieczeństwem w naszym powiecie do wzięcia udziału w tym przedsięwzięciu.

PRZYJDŹ – ZAPYTAJ - WYRAŹ SWOJĄ OPINIĘ!

Powrót na górę strony